Kuidas tarbijatele JOKKi tehakse


L@ssie pani oma blogisse kirja kuldaväärt read, et eurot pooldanud inimesed võiksid oma hinnatõusu ise kinni maksta. 110% nõus! 30 minutit tagasi mõtlesin poes riiuli ees sama mõtet.

Ausalt öeldes ajas viimane poeretk lausa närvi, sest viibisin kaupluses kõigest kümme minutit ja jõudsin selle aja jooksul leida mitu imetabast tarbijate nöörimist lisaks euro-trikile.

Esimesena jäi silma Maahärra sari, mis on konkurentidega otsustanud sammu pidada ja paki suurust vähendanud 450g pealt 400g peale. Poes olid kenasti uued ja vanad pakid kõrvuti – oli hea võrrelda. Uue paki positiivne joon oli see, et plastikut kulub sinna vähem, sest pakk on sisu suhtes väga kokkuhoidlik (loe: oluliselt väiksem🙂 ). Aga hind – ei tasu naiivne ollagi – see küll üheksandiku võrra langenud ei olnud.

Järgmisena vaatasin, kas Mayeri müüb endiselt Sensitive pesugeeli vale sisuga. Loomulikult müüs! Ma kuu aega tagasi langesin Mayeri lõksu ja ostsin pesugeeli, mis polnud pesugeel, vaid mingi veidra lõhnaga vedelik. Helistasin tol korral Mayerisse ja uurisin, milles asi. Mulle öeldi, et jah neil oli ühel partiil teine koostis, aga pakend oli endine (loe: koostise kirjeldus on vale), et ärgu ma muretsegu.

Kolmandaks avastasin, seda küll alles kodus, et poes oli pirnidele letti vale hind pandud, mis muidugi JOKK ei ole. Erinevus oli küll ainult 3-4 krooni, aga asi on põhimõttes. “Tagant järgi tarkus! Oleksid pidanud kohe kassas märkama,” ütleks siinkohal kaupmees.

Koju jõudnuna tahtsin hakata vahetama laelambis pirni. Kodus oli mul kolm kasutamata lambipirni, aga selgus, et ükski neist ei olnud töökorras. Ma olen viimasel ajal mitu korda sattunud olukorrale, et tavaliselt lambipirnid enam ei kesta või ei hakka üldse tööle. Huvitav, kas seoses tavaliste lambipirnide tootmisest mahavõtmisega hiljemalt 2012. aastal, on turule lastud kõikvõimalikud laojäägid – ka praagid.

Minu meelest võib need olukorrad kõik liigitada kategooriasse JOKK. Maahärra ju seaduse mõistes tarbijat ei peta. Ta kirjutab pakile õige kaalu ja jätab hinna samaks. Mina tarbijana tunnen, et minu tähelepanu üritatakse paki kaalulangusest muutumatu hinna abil kõrvale juhtida. Tootja ütleb jällegi, et nemad teevad selliseid asju ju ainult konkurentsis püsimiseks ja tarbijate rahakoti säästmiseks.

Mayeril on tõenäoliselt olnud probleeme tavaliste koostisainete hankimisega või on koostisained kallinenud või on ekslikult pudelis vale vedelik, aga mind segab, et pakendil pole märget muutunud koostise kohta. Sensitive on sari tundlikuma nahaga klientidele, kelle teavitamine peaks minu ideaalmaailma kohaselt olema firmale lausa enesest mõistetav.

Vale hinnaga puuviljadest oleksin ma saanud kassas loobuda, kui see mulle poleks hind sobinud, aga ma ei märganud erinevust, sest kotile pole ju vaja enam hinnasilti peale lüüa. Seega jääb mul poes üle  loota ainult oma heale mälule või poe aususele.

Lambipirnide koha pealt on mu ühel heal tuttaval oma teooria. Et tarbimisühiskond on lõpuks lambipirnide tootmisse jõudnud. Milleks toota kvaliteeti, kui praak toob enam sisse, umbes nagu rõivatööstuses juba aastaid toimub. Et võtame tavalistest pirnidest viimast. Paari aasta pärast on tavaliste pirnide turg ju kadunud.😦

12 responses to “Kuidas tarbijatele JOKKi tehakse

  1. Kle, ükskõik, kas Mayeril on “olnud probleeme tavaliste koostisainete hankimisega või on koostisained kallinenud või on ekslikult pudelis vale vedelik”, aga kui pakendile on kirjutatud, et sobib tundlikule nahale ja lõhnavaba jne, aga pakendi sees ei ole ta lõhnavaba midagi, siis see ei ole küll JOKK, puhas tarbijakaitse teema. Rikkis uued lambipirnid peaks samuti olema tasuta väljavahetatavad.
    Ja mis puuviljade hinda puutub, siis peaks kord olema selline, et kui letis on nii- ja niisugune hind välja pandud, siis peab pood ka sellega müüma, muidu läheb asi eksitava reklaami paragrahvi alla.

  2. … ja kui pood müüs muu hinnaga, siis järelikult rikkus õigusnormi, ühesõnaga, ei ole JOKK.

  3. Oled Sa kunagi püüdnud paar kuud varem ostetud lambipirni vahetama minna, kui see sul esimese 5 minutiga läbi põleb? Või kui see üldse põlema ei lähe? Isegi juhul, kui kviitung alles on… JOKK

    Selle Mayeri osas mul kviitungit alles ei olnud, et pudelit poodi tagastada. Poes ei osatud mulle toote sisu üle midagi öelda. Ja kuna kviitungit polnud, polnud põhjust minuga ka rääkida. Tarbijaitsesse helistan homme uuesti.

    Pirnide osas on sul õigus. Nende hind ei käi tõesti JOKK alla.

  4. “Eurot pooldanud inimesed võiksid oma hinnatõusu ise kinni maksta.”

    Õige! Ja samuti võiks lapsi soovinud inimesed ise nende laste kasvatamise kinni maksta!

    • Idee poolest ju maksavadki, sest tekivad uued maksumaksjaid, kui sa mõtled riigi tasandil.

      Kui mõtled oma osa teisele vanemale mitte maksvaid vanemaid, siis on asi juba keerulisem.

      Mina lapsevanemana olen juba praegusel hetkel maksnud riigile lasteaia toetamise kaudu (arvestades, et Tallinna lasteaeias, kus minu laps käib, on puudust kõigest) , uue kodaniku kasvatamise kaudu ja ausalt maksude maksmise kaudu.

  5. Mina arvan, et see hinnatòus oleks tulnud niiehknii, euro on siin lihtsalt kattevari. Mind tegelikult vàga huvitab, kui kaua vòib Eestis karistamatult hindu tòsta…

  6. Paljudes suuremates poodides on lambipirnide leti juures kohe võimalik järele proovida, kas pirn töötab. Kui koju on sattunud liiga palju kõlbmatuid pirne, tasuks see atribuut üles otsida. Mina olen ostnud pirnid ühest tavalisest elektri- ja santehnikapoest, kus müüja kontrollib kassa juures kohe kõik pirnid üle.

    Ma ostsin hiljaaegu esmakordselt elus Mayer sensitive pesugeeli ja nüüd hakkan mõtlema, kas ikka on õige asi. Spetsiifilist lõhna küll juures ei olnud, tilgutasin hoopis ise sinna lavendliõli sisse, et natukenegi lõhnaks.

  7. Hindu tõstetakse nii kaua kuni tarbijad tarbivad. Turuseadus.

    Minu meelest pakendi koguse vähendamine ei ole mitte mingi petmine. Seda tehti esimene kord mitu-mitu aastat tagasi ja siis see võis tunduda ebatavaline. Võis isegi kahe silma vahele jääda. Aga nüüd on ju kohustuslikud kilohinnad välja toodud. Kui ise oled nii laisk, et ei viitsi jälgida, siis .. ise oled laisk.

    Mayeri teema on muidugi suur jama. Pole üldse jokk ja nii ei tohiks teha! Aga meie, Eesti inimesed, suudame ju kõike välja kannatada. Protestima ei hakka ja koorma ennast lisamuredega nagu Tarbijakaitsega suhtlemine vmt.

  8. Ma muidu seda Mayerit üldse ei kasutakski, aga nende vana Sensitive pesugeel on üks väheseid tooteid, mis mu allergikust lapsele siiani jamasid pole tekitanud. Üllatus, üllatus…

  9. Aga selle vähendamisega ongi see jama, et poodides on sageli vanad kaalud ja vanad ühikuhinnad lettidel. Et hind käib küll uue ja kergema toote kohta, aga ühikuhind on ikka vana kohta. Et selle pideva vähendamisega lihtsalt jäävad vanad kogused arvutitesse.

  10. Ma ei tea, kas keegi üldse on nii hirmus tulihingeliselt eurot pooldanud – de facto on ta meil nagunii juba ammu (või kuidas seda jäika kurssi teisiti ikka tõlgendada), ainult raha välimus on teine. Hinnatõstmiseks kasutavad va paskaagid muidugi iga võimaluse ära. Iseasi, et kui läbimüük siis ikka drastiliselt langeb ja hakatakse massiliselt ostma ainult niipaljukest kui hädapärast ellujäämiseks vaja, siis langevad need vbla jälle. Vaadake, kuidas masu alguses osa toiduaineid odavamaks läks.

    Tšekke tasub alles hoida. Tagastamisest tean nii palju, et kui tuttav ostis nõusid ja juba pakis oli üks tass katki, siis õnnestus ümbervahetamine küll ludinal.

  11. Muuseas lugesin ühest lääne uuringust, milles uuriti pakendite püstuvust läbi aegade. Et 60ndail toodetud pakendid seisid paremini püsti kui 90ndate omad. Ja hambapastatuubidel on suudmeava aegade jooksul suurenenud. Kõik ikka selle jaoks, et ostetud kraam pakendist tulutult välja voolaks ja tarbijal tuleks kärmelt poodi uue järgi minna.

Lisa kommentaar

