Miks kuulsad ja veel kuulsamad veganiteks hakkavad?


Arni kirjutas oma blogis, et Bill Clinton ja Mike Tyson hakkasid veganiteks. Mind väga paelus arutelu võimust ja veganismist.

Ma arvan, et oma osa  mängib nn “puhta imago” kujundamine, sest teatud kultuuriruumis seostatakse veganismi teemat paremaks inimeseks olemisega. Veganid ei tapa loomi ja ei kasuta loomseid produkte. Imago puhul mõjub veganism lausa mitmekordse sõnumina: “Ei tapa. Ei reosta. Hoolib. On tervislik. Teadvustab.”  Pole ime, et veganism imagotundlikes ringkondades levib! Ja see pisike detail, et tuleb oma tarbimisharjumusi muuta, ei mõjuta asja, eriti Hollywoodis, kus kõikvõimalikud suurema või väiksema eripära või lausa kiiksuga käitumised normiks on. Ja kui sa oled veel isikliku toitumisspetsialistiga või isikliku kokaga tegelane, siis pole veganiks olemine ju raske. Samas saad sa aga positiivsete näitajate lehel linnukese kirja. Sa pole enam mats, kes loomi sööb ja tarbib.

Ma saan 100-protsendiliselt aru, miks hakkavad veganiteks inimesed, kelle ideaalidesse kuulub “maailmaparandamine” ja “oma panuse andmine”. Aga suure tengelpungaga ärieliidi, punase vaiba või kollase meedia tegelaste jaoks on veganism tihti lihtsalt liigutus. See on liigutus, mille tausta kohta teatakse vaid kahte asja – see on popp (loe: toob majanduslikku või imagoloogilist kasu – seega on kohustuslik) ja selle eest tuleb maksta.  See on väga paljude inimeste jaoks lihtsalt mood ja trend.

Trendi pärast veganid saavad heal juhul aru, et nende elustiil on tervislik, aga kaugemale nad ei mõtle. Mulle meenub siinkohal üks reisikanali pealt nähtud film, kus USA trendirestorani omanik rääkis säravate silmadega, kuidas nende 100% mahedaid puuvilju lennukiga kohale tuuakse ja kuidas nad neid samu imelisi viljasid veel detailselt uurivad, et klient saaks vaid parimat. Otse loomulikult käis selle teema juurde ka päikeseküpsetatud leibade tegemine, mis küll sombuse ilma tõttu valmisid solaariumit meenutavas masinas.

Trendi pärast veganid on minu jaoks täpselt sama klass nagu Hollywoodi ökoeluviis, kus kümme korda kuus lennukiga reisivad, iga päev uut kostüümi kandvad, mitut autot (või ka eralennukit) omavad, igal aastal mööblit vahetavad staarid räägivad, et ostsid hullult ökoloogilise-tehnoloogilise (loe: kallis, suur, üle maailma kokku toodud materjalidest ja tehnikaimedest) maja ning see on nende panus maailma päästmisse.

Nagu ka Arnile, pakub mullegi seliste teemade puhul huvi pigem sümbolite ja trendide taha vaatamine. Keskkonnahoidlikkusega ei ole trendiveganismil eriti pistmist.

3 responses to “Miks kuulsad ja veel kuulsamad veganiteks hakkavad?

  1. Kuna mina pole “kuulus ja kummaline”, siis tean vaid öelda seda, miks üks tavaline eestlanna (ja mitmed mu tuttavad) lihasöömisest on loobunud… (Ma ei ole siiski vegan, vaid lakto-ovo-vegetaarlane, st loomsetest saadustest tarbin piima ja mune). Olen juba kümme aastat kuulnud arvamusi ja hüüatusi a la “eestlane PEAB liha sööma”, “aga mida sa siis ÜLDSE sööd!?”, “inimene vajab valku!” jms.
    Asja tuleb võtta mõistuse tasemel. Inimorganism ei vaja kotlette (seapraadi, viinereid jne), vaid aminohappeid, neist 9 asendamatut, mida saab vaid toiduga. Ei hakka täpsemat loengut pidama, aga olen enesele selgeks teinud, et KÕIKI asendamatuid aminohappeid saab (peale liha) ka mujalt: kaunviljadest, pähklitest, seemnetest, piimast, juustust, munadest jne). Inimene on väga meeleline olevus, ja enamikule eestlastest maitseb lihaga supp või pajaroog kindlasti rohkem kui lihtsalt aedviljadest ja taimeõlist tehtu… Tegelikult on meie organismil suva, kas ta saab oma vitamiinid-mineraalid-aminohapped lihast või muust. Peaasi, et saab.
    Liha on aga TAPETUD (ütleksin isegi, et mõrvatud) elusolend, kes tunneb valu, hirmu, nälga, külma ja kuuma, kurbust ja rõõmu täpselt samuti nagu inimenegi. Seni, kuni inimene tarvitab oma isude rahuldamiseks teisi elusolendeid, tapab ta ka teisi inimesi, st seni ei lakka ei sõjad ega konfliktid.
    See oli minu arvamus.

  2. Ma olen päri Su arvamusega, aga selle blogipostituse teema ei ole veganite maha tegemine.

    Ma väga austan ja hindan inimesi, kes sellise valiku teevad ja olen ka ise järjest väiksema lihakoguse poole teel, nagu elu on näidanud. Aga antud juhul ma tõesti arvan, et suur hulk kollase ajakirjanduse veganitest (mitte kõik loomulikult) ei tea paraku teema telgitagustest midagi. Ja see ongi kurb, sest nii tehakse kogu valdkonnale karuteene.

  3. Lihtsamalt öelda, on jah slogan see, et “ma hakkan veganiks”, mitte ei loobu oma lennukist ja muust luksulikust eluviisist. Ja kui see müüb veel rohkem seda, mida nad teevad, siis nad teevadki ju seda. Aga kes ütles, et avalikult on ta vegan, aga kodus sööb ikka sama, mis enne?

Lisa kommentaar

