Sügamismasinad, robotid ja keemia


DSC00005Käisin sellel nädalal Maalehega reisil. Tutvusin mitme eduka kodumaise põllumehega. Järgmisel nädalal jätkame reisi. Ma olen küll mahepõllumajanduse, intensiivpõllunduse jms kohta lugenud üsna palju, aga ise kohapeal käia on ikka teine teema. Olen Maalehele tänulik, sest nimetatud reis on muutnud minu silmis kahe põllumajandusvormi piire palju hägusamaks.

Mittemahe põllumajandus võib teinekord olla üsna looma- ja keskkonnasõbralik. Samas sai mulle ka selgemaks, miks põllumehed saake ikkagi mürgitavad ja väetavad, ning kui keeruline on õiget keemiat valida.

Samuti olen hakanud mõistma, et põllumajandustoetused, mida olen pidanud üsna kopsakateks, on suurema ettevõtte käibe ja riskidega võrreldes tühised. Näiteks maksavad piimatootjad keskmiselt ühe krooni peale piimahinnale ja kogu toimetuleku lootus on tuleviku peal. Ja piimaraha oodatakse mitmekuuliste hilinemistega.

DSC00068Sain kinnitust oma arvamusele, et põllumehe amet ei ole “rumala maaka” amet, vaid korralikke teadmisi eeldav elukutse. Olla suure põllumajandusettevõtte juht on sama keeruline – kui mitte keerulisem – kui olla näiteks kaubandusettevõtte juht.

Mind rõõmustas, et tänapäevastes eesrindlikes (mittemahedates) lautades on lehmad lahti, põrandal on pehmed matid, laudad on kõrged ja tuulutatud, lehmadel hoitakse arvuti ja robotite abil silma peal ning nende heaolule on mõeldud (nt sügamismasinad). Talunik ütles otse, et lehm annab head piimaandi, kui tal on hea olla.

Saime näha, kuidas hanekasvataja lasi hanedel põllu peal ringi joosta ning ruumi oli piisavalt. Samas sigalad on minu meelest ikkagi kole kitsad paigad, kus täiskasvanud nuumikud ringi keerama ei mahu.

Teravilja-, rapsi- ja hernepõllud, mida näidati olid kenad. Aga minu kurvastuseks kõik põllumehed mainisid taimekaitsemürke (pildil tühjade agrokemikaalide kottide hunnik). Õigem oleks öelda, et mõned neist olid lausa uhked oma väetise- ja mürgivalikute üle.

Kuna ma teadsin reisile minnes, et lähme vaatama nn mittemahedat põllundust, ei tulnud mulle väetiste ja mürkide jutt uudisena. Võtsin seda paratamatu kaasnähtusena. Lisaks teadmiste hankimisele kasutasin reisi pildistamiseks. Paraku lõppes minu põllu sees pildistamine mulle kehvasti. Ma sain tugeva allergia. Koju jõudes olid jalad paistes ja kuplasid täis. Mul tuli küll meelde, et põllumees rääkis meile mürgitamisest, aga ma ei oodanud, et see mulle sedasi mõjub. Nüüd olen targem – uuesti reisile minnes ma põllu sisse paljaste säästega ei roni.

2 responses to “Sügamismasinad, robotid ja keemia

  1. Pildil olev “tühjade agrokemikaalide kottide hunnik” meenutab kujult ja värvilt kangesti lehma.

Lisa kommentaar

