Oluline on ise mõelda ja esitada küsimusi


Septembris alustas Coca-Cola Eestis Pembertoni kampaaniat, mis keskendub mullijoogi pikale ajaloole ja rõhutab, et selles ei ole kunagi olnud ega tulegi säilitusaineid ja tehislikke lõhna- ning maitseaineid. Minu isikliku arvamuse põhjal on tegemist kavala reklaamitrikiga, mis midagi head küll endaga kaasa ei too.

Coca-Cola kasutab Pembertoni kampaanias märksõnu, mida inimesed on harjunud seostama tervisliku eluviisiga. Isegi, kui reklaami vaataja teab, et Coca-Cola pole tervisesõõm, siis sõnad „säilitusaineteta“ ja „ilma kunstlike lõhna- ja maitseaineteta“ leevendavad seda teadmist ja suunavad kergemini ostma. Kas me tahame, et eestlased jõuaksid järele ameeriklastele, kes tarbivad üle 200 liitri Coca-Colat inimese kohta aastas?

Iga kord, kui ma näen televiisorist Coca-Cola Pembertoni reklaami, siis see paneb mind kulmu kortsutama. Mis tähtsust on säilitusainete puudumisel, kui koostisosad ise on probleemsed?

Mis on Coca-Cola? See on tumepruun gaseeritud jook, mis koosneb karboniseeritud veest, suhkrust, toiduvärvist (ammooniumsulfitkaramell), happesuse regulaatorist (fosforhape) ning naturaalsetest lõhna- ja maitseainetest (k.a. kofeiinist). Maitse saamiseks kasutatakse vanilli, vürtse ja taimeekstrakte. Täpne joogi koostis on jäänud siiani rangelt valvatud saladuseks.

Coca-Cola värvaineks on pruuni tooni andev ammooniumsulfitkaramell  ehk karamell IV (E150d), mida kasutatakse karastusjookides, tumedas õlles, kastmetes ja maiustustes. Tööstuslikult toodetakse kõnealust värvainet erinevatest süsivesikutest: sahharoosist, invertsuhkrust ehk glükoosi ja fruktoosi segust ning dekstroosist. Kuumutamisel kasutatakse mõõdukaid temperatuure (120-160oC) ja erinevaid protsessi kiirendavaid katalüsaatoreid.  Coca-Cola puhul kiirendatakse protsessi ammooniumsulfitiga.

Ammoniumi abil tehtud karamelli seostatakse nii DNA kahjustustega, neeruprobleemidega, immuunsuse langemisega kui ka vitamiin B puudusega. Ammoniaagi abil valmistatud suhkruliköör on tekitanud rottidel halvaloomulisi kasvajaid. Hea uudis on see, et immuunsussüsteemi pärssiv mõju kaob, kui joogi seedimine lõppeb.

Järgmiseks kehvaks aineks Coca-Colas on fosforhape, mis koos CO2-ga tekitab karastusjoogis mulle. Fosforhapet seostatakse hammaste lagunemise ja luude hõrenemisega. Põhjus on lihtne. Coca-Cola pH jääb vahemikku 2,5 – 4,2. Sellisest happesusest piisab hammaste ja luude lahustamiseks. Inimese keha lõpetab luumassi tekitamise varsti pärast 30. eluaastat ning pärast seda lahustab ta igal aastal 8-18 protsenti luumassist, viies selle uriiniga kehast välja. Luukoe kaotamine oleneb suuresti tarbitava toidu happesusest. Happesus ei sõltu mitte toidu maitsest, vaid kaaliumi-kaltsiumi-magneesiumi ja muude mineraalide ja fosfori vahekorrast.

Coca-Colas sisalduv fosforiühend ei sobi ka maos sisalduva soolhappega, nõrgestades selle mõju. Tulemuseks on seederikked ning puhitused.

Lisaks karamellile ja fosforhappele sisaldab tavaline Coca-Cola ka palju suhkrut. Suhkru seedimine sunnib keha kaltsiumit ja muid olulisi mineraale kaotama, luues eeldused osteoporoosiks, artriidiks ja diabeediks. Maailma Tervishoiuorganisatsiooni (WTO) teatel on teist tüüpi diabeet võtnud suure suhkrutarbimisega riikides epideemilise ulatuse. Seda tüüpi diabeeti ei põhjusta mitte pankrease alatalitlus, vaid keha suutmatus insuliini toota. Teiste sõnadega – me oleme ennast ise haigeks söönud.

Coca-Cola Light sisaldab suhkruasendajaid nagu naatriumtsüklamaat, atsesulfaam K ja aspartaam. Dr. Louise Gutowski tegi kindlaks, et aspartaam muutub toatemperatuuril puupiirituseks ja seejärel sipelghappeks, mis põhjustab tõsiseid ainevahetushäireid. Toatemperatuuril võib dieetjoogipurgis sisalduv aspartaam muutuda formaldehüüdiks, mis on vähki tekitav ning võib kutsuda esile sünnidefekte. Probleem tekib vaid siis, kui jooki toatemperatuuril hoida, aga kui paljudes kauplustes seisavad joogid kuude kaupa tavalistel riiulitel!

Miks ma sellest teemast räägin? Aga sellepärast, et ennast ja loodust säästva elustiili aluseks on julgus mõelda, küsida ja otsustada. Kui reklaam saadab tarbijale sõnumi, et jooge meie jooki, sest meie oleme puhtad säilitusainetest ja kunstlikest värv- ning lõhnaainetest, siis teadlik tarbija loeb enne otsustamist tooteetiketi ikkagi läbi.

Toidu- ja ostupäevikud leiate Bioneeri portaalist.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s