Kas Calgon on vajalik?


Calgon on vee karedust vähendav vahend. Reklaam näitab, et ilma Calgonit kasutamata, hävitab katlakivi pesumasina. Katlakivi on asi, mida tuleks võimalusel vältida, eriti kohtades, kus toimub vee soojendamine (boilerid, pesumasinad), kuna küttekeha võib tänu katlakivi soojust isoleerivale omadusele üle kuumeneda. See on väga põnev äriidee🙂 .

Calgoni koostisesse kuulub 70% soodat ja 30% fosfaate. Sooda on vana tuntud pesuvahend, mis ei maksa suurt midagi. Sooda pehmendab vett, sest on oma omadustelt leeliseline. Calgoni üks koostisaine on naatrium-heksametafosfaat (NaPO3)6. Sama ainet kasutatakse sageli toiduainetes nimetuse all E452(i). Tegemist on toidu stabilisaatoriga.

Odavaim Calgon pesumasinale, mida täna internetist leida võis maksis 55EEk/500g. Kalleim hind sama paki eest oli 89EEK. Pool kilo fosfaatidega pesupulbrit maksab enamasti alla 50EEK. Päris korralik hind sellise koostise eest.

Kas Eestis on vaja vett Calgoniga pehmendada? Masina seisukohast on piisav ennetusabinõu pesupesemine näiteks 40C veega. Katlakivi teket soodustab kuuma vee kasutamine. Jaheda veega pesemine on ka väga keskkonnasäästlik tegu🙂 , aga sellest teine teine kord.

Vee karedus tõstab pesupulbri hulka, mida on vaja kasutada. Vett saab soodsalt ja lihtsalt pehmendada ka tavalise soodaga või küpsetuspulbriga. Keskkonnakahju ja mõju rahakotile on väiksem. Katlakivi ennetamiseks kasutatakse ka magnetpalle, mida saab panna pesumasina sisse.

Viited:

Maaleht
Foorum

10 responses to “Kas Calgon on vajalik?

  1. Ahja pesupähkliga pestes pole vaja ei soodat ega magnetpalli. Plekid saab välja sapiseebiga🙂

  2. Ma ei tea, kas ma olen imelik või mis, aga mina nt pesen juba aastaid 30 kraadise veega, kõiki asju, saab puhtaks küll. Ja 30 C-ne vesi… – see on juba harjumus.😉

  3. Ma pesen masina kord poolaastas äädikaga läbi. Lihtsalt liitri jagu äädikat ja lühike pesuprogramm külma veega.
    Masin on üle 10 aasta vana ja mingeid katlakiviprobleeme pole kunagi olnud.

    Kuuma veega pesust: aegajalt pesen 90ga, heledat pesu või köögirätikuid. See pidi ka kuidagi masinale hea olema, aga ma ei mäleta hetkel, miks :O

  4. 90ga pesumasina läbipesemine peseb masina lihtsalt puhtaks🙂 Ma pesen ka pesu kogu aeg 40ga ja peale pikka pikka perioodi oli masin ligane, libe. Ei saanud aru, et miks. Siis pesin 90ga ühe masinatäie ja libedus kadus. Ilmselt kui väga pikalt ainult madalamat temperatuuri kasutada siis jäävad ikkagi mingid pesuvahendijäägid masinale vmt.

  5. Ma ka nüüd palju targem, selle masina ligaduse suhtes🙂 Ise pesen kogu aeg 40ga.

  6. Mina pole kunagi mingit pehmendajat ega Calgonilaadset asja kasutanud. Kuulsin kusagilt, et tegelikult see ei pidanud üldse väga mõjumagi. Ise lähtun küll sellest, et mida vähem keemiat kuskile panna, seda parem. Äädikaga loputamist kasutan küll aeg-ajalt ka. Aga nt pesuloputusvahendid küll mitte.

  7. Ma loputan ka äädikaga. Vahest kasutan loputusvahendit. Mõned rõivad vajavad pehmendust. Mis teha? Minu kapis pole kõik veel sünteetikavaba😀 .

  8. mulle on jälle seletatud, et pole vahet mis kraadini vett soojendada, sest küttekeha kuumeneb ühtemoodi alati. lihtsalt 40 kraadi saab kiiremini soojaks kui 90 kraadi. katlakivi tekib nii või naa. mina pole 11 aasta jooksul oma masinat mitte millegiga tohterdanud. pesen puuvillast 60 kraadiga ja segu 40-50 kraadiga. kasutanud olen erinevaid pesupulbreid ja geele (katsetamiseks) . ka paljukiidetud/kirurud gnld on ära proovitud. kasutan ka üht kindlat silani pehmendajat vahest. küttekeha ise on puhas ja kogu katlakivi kukub tükikestena ära selle küljest. tükid saan alt sõelast kätte ja mõned tulevad ka heitveega välja.

  9. Sellele veepehmendamise küsimusele ei saa vist pärist üheselt vastata, kuna Eesti piires (ja isegi nt Tartu piires) on joogivee koostis mõnevõrra erinev. Puutusin selle teemaga kokku siis, kui oli küll juttu fluorist joogivees, aga eks see ole kõik üks vesi, millega nii hambaid kui ka pesu pestakse..
    Vahel harva olen ka teinud masinale 90-kraadise loputuskuuri. Muide, veekeedukannu keedan päris sageli läbi veega, millele on lisatud pisut sidrunhapet (on happeline, aga ei haise nagu äädikas). Huvitav, kas seda võiks ka pesumasinal kasutada, kui nagunii seda koju on ostetud (Safranis sidrunhape 1-kilostes pakkides)?

  10. Calgon on reklaamiohvritele! Mu pesumasinal sai selle aasta veebruaris 16 aastat täis (keskmiselt peseb mitte harvemini kui ülepäeva) ja pole ma mingit Calgonit kasutanud kuigi vesi on meil päris kare.

Lisa kommentaar

