Küsimused ja vastused


Sain Bettanilt ühe pika kommentaari, millele võin ka pikemalt vastata.

B: Päris hea ülevaade! Esko talu jogurtite 3l pakendid võtavad nad ka tagasi. Minul on probleemiks kohupiimade topsid jm. millesse nad kraami pakivad.

K: Mina ei ole suur kohupiimasõber (ostan korraga maksimaalselt 500g kohupiima), aga siiani on kõik Esko talu kohupiimatopsid läinud kasutusse oma majapidamises. Neil on head pealt tihkelt suletavad topsid. Sinna on hea sisse panna marjajahusid, kuivatatud puuvilju, tilli, peterselli jms. Topsid sobivad üksteise otsa ja võtavad nii kapis vähem ruumi. Samuti olen neisse pannud lapse plastiliini.

B: Sinu jutus jookseb läbi, et sa oled võtnud eesmärgiks tarbida mahe tooteid. Palju sa lähtud sellest, et millised tooted on ka nn puhtad ja tervisele kasulikud? Küsimus tekkis või ja margariini juures, kuna margariin on kehale suhteliselt karm asi ja või palju paremini omastatav. (Ühesõnaga igasugu margariinist tasuks eemale hoida ennast.) Võid oles hea säilitada nt. kadakast topsis, kus ta laual on pehme ja säilib kauem. Meie peres süüakse muidugi meeletus koguses võid. Seega ei teki probleemi, et kui pakk on juba laual siis päeva paariga on ta ka otsas.

K: Meil kulub umbes pakk võid nädalas ja umbes pakk margariini kuus. Varem ma kasutasin margariine rohkem. Nüüd väheneb margariini osakaal pidevalt. Margariini kohta olen lugenud palju poolt ja vastu arvamusi. Eks minagi olen alles oma arengu alguses. Margariini osas mul veel puudub 100% arvamus. Või tundub mulle endale loomulikum, sest seal on vähem töötlemist. Samas käisin kunagi toitumisspetsialisti juures ja tema oli tulihingeline margariini pooldaja. Lugesin kunagi, et margariin ei ole lastele hea. Ma olen oma pojale margariine minimaalselt andnud. Ma ei tea kui palju on margariine ja võid lasteaia toidu sees.

Samas olen keerulise valiku ees. Mu pojal läheb nahk kirjuks, kui ta on pikemal perioodil palju piimatooteid saanud. Või ja kohupiim kutsuvad reaktsiooni esile kiiremini. Jogurt ja hapupiim teevad seda harvem. Mu poeg tahab olla oma issi moodi ja süüa leiba määrdega. Mida peaksin eelistama? Kas valima toote, mis on 100% taimne ja seejuures margariin, aga last kirjuks ei tee. Või peaksin eelistama võid tema loomulikuma koostise pärast. Allergoloog ei ole piimaallergiat viimastest proovidest tuvastanud, aga toitumispäevikud räägivad muud juttu. Kui allergia pole piimast, siis on see millestki, mis on piima sees. Tahan endale veel enne otsustamist selgeks teha, kas margariinil ja margariinil on vahet. Nuputan hetkel, kas on mõni alternatiiv, mis pole ei margariin ega ka või.

Aitäh selle kadakatopsi idee eest.

B: Kui sa ise makarone teed siis millest ja kuidas?

K: Makaronide/pasta retsepti sain ökoeluviise elava sõbranna käest. See oli iseenesest väga lihtne. Lubasin katsetada. Tulemustest annan ka blogis teada.

B: Palju sa jälgid valge suhkru ja jahu osakaalu vähendamist oma toidulaual? Kumb siis nagu on olulisem kas väike transpordikilomeeter või kvaliteetne puhas toode natuke kaugemalt, mida meie kultuuris raske kasvatada?

K: Valget suhkrut ma suhkruna ei söö juba ammu. Söön võimalusel vaid rafineerimata pruuni suhkrut. Kuna ma maiustusi viimasel ajal eriti ei söö, siis suhkur ei tule ka sealt. Kuklitesse jms. olen hakanud lisama nt õunajahu, mis annab õrnalt magusa alatooni. Minu magus tulebki kuivatatud puuviljadest.

Enamus minu poolt tarbitud teraviljajahust on täisterajahu või nn tume jahu (nt rukis). Tavalist lihtnisujahu tuleb mu lauale ainult valmis pagaritoodetest. Ka Vändra Leib lisab oma leibadesse nisujahu. Ise söön pagaritooteid korra päevas. Varem sõin neid rohkem. Teravili tuleb mu toidulauale hommikusöögiga ja pagaritoode lõunasöögiga.

Hetkel üritan panustada köögiviljadesse. Köögiviljad jäid vahepeal enne eksperimenti mu toidulaual vaeslapse rolli. Enesele toiduainete tähtsuse meenutamiseks olen mõelnud ka toidupüramiidide peale. Üks lihtsamatest püramiididest on siin. Köögiviljad on kindlasti mu toidulaual õhtuti pärast tööd. Liha olen praegu enamjaolt asendanud juustu, muna ja kaunviljadega.

See transpordikilomeetrite teema vajab mul veel põhjalikumat läbi mõtlemist. Idee oleks valida tervislik, millel on vähe transpordikilomeetreid. Vaevalt, et ma seda täielikult suudan. Näiteks rosinad on head, aga vaevalt ma neid ilma transpordikilomeetriteta leian. Selle eksperimendi idee oligi otsida lahendusi, mis annaksid koos parema tulemuse.

B: Aga muidu on su ülevaade väga põhjalik ja asine J. Tänud J.

K: Palun, palun. Alati on tore saada tagasisidet.

Lisa kommentaar

