Kus kohast osta ökotoitu?


Teraviljad:

  • Ostan peamiselt Eesti Mahe sarjast tooteid – neid leiab Looduspere poest, Tallinna Kaubamaja toiduosakonnast, Ökosahvrist, Mahekauba poest, kauplsest Maa, Nõmme Loodusanni poes. Ise ostan kolmest esimesest.
  • Eesti Mahe on kodumaine ja see kogub üsna vähe transpordikilomeetreid. Ainus puudus on, et jahud on liigselt pakendatud. Pakid on visuaalselt kenad ja “naeratavad”, aga kas on mõtet jahusid pakendada korraga nii kilesse kui ka papp-pakendisse.

Köögivilja-ja marjajahud ning kuivatatud puuvilju ja seeni:

  • Taarapõllu talu toodab mahedaid marjajahusid ja köögiviljajahusid. Valikus on näiteks porgandi- , kapsa-, maasika-, pirni-, õuna-, mustika-, jõhvika- ja arooniajahu. Ise olen jahusid ostnud kauplustest Looduspere ja Ökosahver.
  • Samalt firmalt leiab ka kuivatatud marju ja puuvilju. Olen näinud kuivatatud õunu, pirne, mustikaid, maasikaid, kukeseeni. Ise olen neid ostnud kauplustest Maa ja Looduspere.
  • Kuivatatud astelpajumarjade puru müüb Looduspere ka kodumaisest sarjast Tervix.
  • Neid on hea lisada putrudele, kookidele, jogurtile, kisellile, magustoitudele ja kamale. Puuviljad sobivad ka lihtsalt näksimiseks.
  • Tegemist on hooajalise kaubaga, mis säilib lihtsalt. Kuivatatud toidu säilitamiseks on vaja vaid kuiva ruumi. Pole vaja külmikut. Hea alternatiiv külmutatud kaubale.

Jogurtid ja kohupiimad:

  • Ühekordses pakendis mahedaid piimatooteid (v.a. taluvõi) olen ostnud Tallinna Kaubamaja toiduosakonnast, kauplusest Maa ja Ökosahvrist. Parim valik on minu meelest Tallinna Kaubamajas. Sealt leiab hea valiku mitmelt firmalt (Esko, Saida, Pajumäe).
  • Juustudest eelistan vähesoolaseid ja pehmeid juuste. Mulle väga Saida Farmi juust. Meie pere sööb seda umbes 350-600g nädalas.
  • Viimasel ajal olen ostnud Esko talust maitsestamata jogurtit otse oma taarasse. Mu hea sõbranna käib Esko talust jogurtit ise toomas ja ta toob minu koguse ka ära. Ostan kolme liitri kaupa. Sellest jätkub meile nädalaks. Esko talu jogurt on super hea paks jogurt, kuhu lusikas püsti seisma jääb 🙂 .
  • Piima ostan ma veel tavalise pakipiimana, kuna joon seda harva ja talunikult ei tea seda ette tellida.

Värsked köögiviljad ja puuviljad:

  • Värskeid köögivilju ja puuvilju ostan Ökosahvrist ja kauplusest Maa. Õiglase kaubanduse puuvilju olen ostnud ka Tallinna Kaubamajast.
  • Eelistatult ostan kodumaist hooajalist kaupa. Kahjuks on talvel valik üsna niru. Tekib siiras soov siiski paar välismaist puuvilja ka kaasa haarata. Ma pole kogu värske kraami teemat enda jaoks veel läbi mõelnud.
  • Kevadel plaanin rõdul katsetada potipõllundust 🙂 .
  • Roheline sibul kasvab kodus veeklaasis aastaringselt.

Maitseained:

  • Minu lemmikuks on seitsme ürdi sool Ülejõe mahetalust. Sellega saab maitsestada nii köögivilja, liha, kui ka kala (katsetasime aastavahetusel kõigi kolmega). Seda ostan Ökosahvrist.
  • Pipart olen ostnud Ökosahvrist.
  • Soolana tarvitame tavalist odavat kolmekroonist soola. Kui see otsa saab, siis ostan mõne erilise soola. Mulle sümpatiseerib Looduspere himaalaja sool, aga ma pole veel välja mõelnud, kuidas on lood selle maitseaine transpordikilomeetritega.
  • Suhkruna kasutame vaid mahesuhkrut, mis on ka õiglase kaubanduse oma. Meie pere lemmikuks on nii hinna kui maitse poolest Destination suhkrud Loodusperest. Suhkur on müügil enamikes toiduga tegelevates Ökopoodides.

Maheliha:

  • Oman kahte-kolme tuttavat jahimeest. Ostan vahest ulukiliha või ulukilihavorsti. Viimasel ajal söön lihatoite harva (mitte sagedamini kui korra nädalas).
  • Koduloomaliha olen ostnud Ökosahvrist.
  • Vorste/sinke püüan süüa nii vähe kui võimalik.

Kanamunad:

  • Ostame koju Äntu küla Kikerikii vabapidamiskanade mune. Nendest munadest tehtud koogid on kollased.
  • Vabapidamismune saab osta kauplusest Maa ja Ökosahver.

Maiustused:

  • Mulle meeldib Looduspere poe magusavalik. Armastan nende marjamahlast kummikomme, jogurtikomme ja lambapiimašokolaade. Ma söön magusat harva.
  • Magusat leiab igast toiduga tegelevast ökopoest.

Pastatooted:

  • Kui vaadata tervise seisukohast on kasulik osta välismaiseid täisterast pastatooteid. Keskkonna koha pealt on mõttekas süüa kodumaiseid või teha ise. Pastatooteid leiab ka suurtest kaubanduskeskustest.
  • Mulle Eesti makaronid ei meeldi. Siiani sõin välismaiseid pastatooteid. Nüüd võtsin endale eesmärgiks õppida pastat ise tegema. Eks näi…

Leivad ja saiad:

  • Minu lemmikuks on Vändra Leiva tooted. Neid ostan Tallinna Kaubamajast, kauplusest Maa või Ökosahvrist.
  • Ise küpsetan viimasel ajal päris palju.

Taimeõli ja rasvad:

  • Hetkel tarvitame toidu tegemiseks mittemahedat Olivia GMO-vaba “Pere” rapsiõli. Ma pole kodumaist mahedat alternatiivi leidnud.
  • Margariinina kasutame Ökosahvrist ostetud Rapunzeli taimset margariini. Kui leian kodumaise alternatiivi, siis hakkan seda osma. Margariini kasutan leibadel saiadel, sest taluvõid on raske leivale määrida.
  • Taluvõid ostan mittemahedana (Saaremaa või). Lisan seda hommikuti putrudele. Mahedat alternatiivi pole ma veel leidnud. Ma ei tea ka mahetalunikku, kes müüks rõõska koort, millest saaks ise võid teha.

__________________________________________________________
Ökotoiduga tegelevad kauplused Tallinnas:

  • Ökosahver – Mulla 6a (mahekasti võimalus) – www.sahver.ee
  • Looduspere OÜ poed – Regati pst.1; Viru Keskuse bussiterminal; Tartu mnt.39 (posti teel tellimise võimalus) – www.looduspere.ee
  • Nõmme Loodusand – Jaama 3 – www.loodusand.ee
  • Mahekaup – Väike-Ameerika 8 (posti teel tellimise võimalus) – www.mahekaup.ee
  • Parim Pood – Herne 6; Müürivahe 17 – www.parimpood.ee
  • Kauplused And ja Maa – Kaubamaja peahoones
7 responses to “Kus kohast osta ökotoitu?

  1. Päris hea ülevaade!
    Esko talu jogurtite 3l pakendid võtavad nad ka tagasi. Minul on probleemiks kohupiimade topsid jm. millesse nad kraami pakivad.
    Sinu jutus jookseb läbi, et sa oled võtnud eesmärgiks tarbida mahe tooteid.
    Palju sa lähtud sellest, et millised tooted on ka nn puhtad ja tervisele kasulikud?
    Küsimus tekkis või ja margariini juures, kuna margariin on kehale suhteliselt karm asi ja või palju paremini omastatav. (Ühesõnaga igasugu margariinist tasuks eemale hoida ennast.) Võid oles hea säilitada nt. kadakast topsis, kus ta laual on pehme ja säilib kauem. Meie peres süüakse muidugi meeletus koguses võid. Seega ei tei probleemi, et kui pakk on juba laual siis päeva paariga on ta ka otsas.
    Kui sa ise makarone teed siis millest ja kuidas?
    Palju sa jälgid valge suhkru ja jahu oskaalu vähendamist oma toidulaual?
    Kumb siis nagu on olulisem kas väike transpordikilomeeter või kvaliteetne puhas toode natuke kaugemalt, mida meie kultuuris raske kasvatada?
    Aga muidu on su ülevaade väga põhjalik ja asine 🙂
    Tänud 🙂

  2. Ilus nimekiri, mulle tundub, et siia sobiks ka http://www.tervitus.ee

  3. Tere!
    Tahtsin ka lisada, et väga hästi välja kukkunud blogi, nii palju kasulikku infot leiab siit. Olen viimasel ajal hakanud suurt huvi tundma selle mahekaubanduse ja üldse loodussõbralike eluviiside kohta. Tundub, et leian siit palju uut ja huvitavat lugemist!
    🙂

  4. Mind paneb muretsema kanamuna valik, sa oled totaalselt segi ajanud vabapidamise masstootmises esitatud nõuetega.
    Vabapidamine tähendab, et nad ei ole puuris, mitte et nad ei ole kasvatatud kunstlikult ja neil ei ole kemikaale. Mahetoidust on asi väga kaugel. Märgistus (karbil või munadel) on nr2 mitte 0 (ainult mahemunadel)!
    Masstootmises on NÕUTUD vaktsineermised (kuna tegu on u 30 000 kanaga ühes laudas ja epideemiaks on seal vaja ainult tunde ühe kana haigestumisel) ja kõik kemikaalid ja värvained on lubatud munade produktiivsuse tõstmiseks. Lause “toit on rikastatud mingi viljaga” ei tähenda, et see on mahetoit. Kui soovid lisainfot, küsi julgelt! 🙂

  5. Sinu toidulaua kvaliteetsemaks muutmisega, saaksid osta talumune nt. Maakaup.com(ainult tellimisel), Bioteek.ee(pood Baltas), Tagurpidi Lavka(ainult tellimisel), Sadama turg. Lapsele soovitan rohkem vutimune süüa. Miks ma seda soovitan? Sest siis kaovad ühed värvained sinu toidulaualt ja sa toetad talunikke.

Lisa kommentaar

