Küsimused ja vastused


Viisin 3,5-aastast poega ühel hommikul lasteaeda ja rääkisime elust-olust. Rasmus küsis “Emme tead mis, kuidas see lamp (siinkohal mõeldi tänavalampi) põleb?” Vastasin: “Elekter paneb lambipirni põlema ja meil on valge.” Rasmus mõtles veidi: “Emme tead mis, kuidas see elkter lambi sisse saab?” Parandasin valesti öeldud sõna ja üritasin seletada: “E-lek-ter tuleb lambi sisse mööda juhtmeid. Kodus tuleb ka elekter juhtmeid mööda televiisorisse ja raadiosse, külmkappi ja pesumasinasse. Elekter paneb kõik masinad tööle. Elekter on särtsu täis. Sellepärast ei tohigi juhtmete ja pistikutega mängida. Nii võib õnnetus juhtuda.” Rasmus korrutas “Elkter, elekter, elkter, elekter…” Siis korraga küsis: “Emme kuule, kus kohast see e-lek-ter (meelega minu moodi öeldud) juhtmesse saab?” Ma kohe teadsin, et pean hakkama keerlisi asju seletama: “Elektrit saab mitut moodi. Elektrit tehakse suures elektrijaamades. Elektrit saab tehastes põlevatest puudest, tuulest, kiiresti voolavast veest, päikesevalgusest, põlevatest kividest, bensiini moodi vedelikust ja paljust muust.” Rasmus jäi seisma: “Emme, kas pahad onud tapavad puud ära? Kas see lamp tapab puid?” Olin jahmunud.

_____________________________________________________________

Vaatasime Rasmusega täna hommikul kodus albumeid ja ta küsis: “Emme, kui ma tita olin ja sinu kõhul (siin ta mõtles kandelina) ja kärus tudusin, siis oli lumi maja ees. Kas lumi sai vanaks? Kas lumi hakkab ära surema? Ma ei tahan kelgu peale. Miks lund ei ole? Kuidas lumi tuleb?” Olin kurb. Rääkisin, kuidas lumi tuleb: “Rasmus vaata, vahest on taevas pilved. Pilvede seest tulevad mõnikord vihmapiisad… Sellised pisikesed vihmapiisad nagu sinu pisarad. Kui õues on külm, siis need vihmapiisad muutuvad lumehelvesteks. Külma ilmaga sajab lund mitte vihma. Lumi ei hakka ära surema (pärast onu surma on meil palju surmajuttusid). Vahest lihtsalt lund ei saja. Tead Rasmus, lõunamaal ei saja kunagi lund. ” Rasmus ajas kulmu kortsu: “Aga emme, mina tahan ka lund. Kui sina tita olid, siis oli palju lund. Ma tean. Ma pildi pealt nägin. ” Õnneks meenus Rasmusele seepeale tema pusle ja ta jooksis albumite juurest minema. Ma poleks vist osanudki edasi rääkida. Kui mina olin laps, siis olid Tallinnas lumelinnad ja ema viis mind talvel kelguga igale poole. Nüüd on maa must ja kõik pidevalt tõbised. Masendav. Kaks kuud vihma ja pori ning enamus tuttavaid vaevab vähemlt mingi tõbi.

___________________________________________________________

Jõulud ja aastavahetus on kingituste tegemise aeg. Rasmus sai ka mõned kingid. Ise ostsin talle raamatu. Minu ema ja vanaema kinkisid talle punase metallist ralliauto. Issi kinkis Rasmusele filmi “Jääaeg” esimese osa DVD ja Rasmuse isapoolne vanaema kinkis hästi armsa punase vormeli ja kindad. Rasmus oli vormeli üle meeletult õnnelik. Nagu poisslapsele kohane, hakkas ta kohe (pärast auto vaevalist vabastamist pakendist ja mingitest mõttetutest kinnituskruvidest) avariisid mängima. Rasmuse lemmikmultikas on Disney “Autod” ja selle filmi avariid vajavad ju üle mängimist. Mängimist jätkus tunnikeseks. Ühel ootamatul hetkel tegi uus vormel kõrge õhulennu ja katki ta oligi. Olime üllatunud. Muidu metallist mänguasjal olid rattakinnitused (kõige enam pinget saav detail) kõik plastikust. Milleks kulutada 300g metalli, värvida auto ilusaks, valmistada pakend, trükkida pakend kirjuks, kruvida auto plastikpõhja külge, kleebistada pakendada, transportida, ladustada ja edasi müüa, kui nagunii on teada, et asi laguneb esimesel õhtul. Ainus vastus saab olla, et oleksid sunnitud oma nutvale lapsele uue auto ostma. Mul oli eriti kahju vanaemast, kes üritas ju parimat. Ta ei valinud Hiina toodet. Ta valis “kvaliteetse Saksamaa”. Kahjuks oli tulemus sama. Rasmus küsis mu käest pärast auto lõhkumist: “Emme, kas ma olen nüüd paha poiss?” Ma vastasin:”Ei ole, kullake. Päkapikud ei teadnud, et see auto nii kergesti katki läheb.” Rasmus venitas alahuule pikaks: “Aga emme, miks see onu, kes auto ehitas, ta siis halvaks ehitas…” Olin nõutu: “Ma ei tea kullake.” Lõpuks lahendas olukorra issi. Ta teatas, et autole saab augu sisse puurida ja legoauto rattad sinna kinnitada. Nüüd ootab vormel issi vaba päeva ja remonti.

_____________________________________________________________

Käisin enne aastavahetust Tallinna Kaubamajas toitu ostmas. Sealt saab mahetoitu lausa mitme koha pealt. Leidsin Kaubamaja toiduosakonnast nii juustu kui ka jogurti. Leidsin leiva ja vajalikud jahud. Mõtlesin, et äkki leian liha ka. Läksin lihaleti juurde ja küsisin müüjalt, kas neil maheliha või mahelihast vorstitooteid on. Letis oli noor tütarlaps, kes punastas ja küsis, et mis asi on maheliha. Seletasin lühidalt ära. Tüdruk oli silmnähtavalt kimbatuses. Ta palus mul viisakalt oodata. Tütarlaps tuli tagasi koos vanema müüjaga. Küsisin uuesti, et kas Tallinna Kaubamaja toiduosakonnast maheliha või mahelihast vorstitooteid ka leiab. Lisasin juurde, et muu vajaliku ma leidsin. Vanem müüja kiikas mulle korvi. Seletasin uuesti, mis asi on maheliha. Vanem müüja palus mul viisakalt taaskord oodata. Noor tütarlaps läks kedagi uut kutsuma. Tagasi tuldi arvatavasti koos osakonnajuhatajaga. Tema kuulas mu ära ja kommenteeris ise, et maheliha on nendelt loomadelt, keda on kasvatatud nagu vanasti seda tehti. Vaevalt, et suured lihakarnid sellist liha müüvad. Ta kahtles sügavalt, et Tallinnas üldse on võimalik sellist liha osta. Vastasin, et tean mitmeid kohti, aga mul tülikas seal käia. Sellepärast küsisingi. Muu mahetoidu ma Tallinna kaubamajast ju leian. Mu ees vabandati, et sellist kaupa neil pole. Naisterahvas andis mõista, et vaevalt selline kallim kaup ennast ära tasub. Tänasin Kaubamaja töötajaid abi eest ja lahkusin. Olin natuke kurb. Ma isegi mõtlesin korra taimetoitluse peale, aga hetkel ei ole see veel päris reaalne. Mulle väga maitsevad head lihatoidud. Ma ei pea neid sageli sööma, aga nii korra nädalas tahaks küll.

Lisa kommentaar

