Jõululeib ja nõude pesemine


Täna olen ma olnud oma eksperimendi osas väga tubli. Päev ei alanud küll kõige keskkonnasõbralikumalt, aga ma pole veel valmis juuksekarva lõhki ajama. Nimelt kasutasime maal käimiseks eratransporti. Vähemalt oli meie laenatud auto inimesi täis. Meie peres autot ei ole.
Koju tulles tegin jõululeiba. Võtsin kapist veidi kõvaks läinud Vändra leiva viilud ja panin need ökojogurtiga likku. Samal ajal purustasin kuivatatud õunad (Taarapõllu maheõunad) ja kaneeli (seekord ei olnud mahe). Lisasin need jogurtile ja leivale. Lasin neil umbes tunni seista. Siis segasin taignale juurde pruuni suhkru ja näputäie soolaga vahule aetud kolm kanamuna (Äntu küla vabapidamiskanade munad) ja tuulutatud täistera nisujahu (ei olnud seekord ökojahu). Segasin komponendid omavahel ja lisasin ka soodat ja äädikat. Panin taigna ahju 180C küpsema. Koogi valmimine võttis aega umbes 45-50 minutit. Ma täpselt ei vaadanud.

Sõime pojaga jõululõhnases toas kõhu täis. Seejärel tegin midagi, mida ma pole aastaid teinud. Ma pesin nõusid kodus kausi sees. Kraanikausitäie nõude pesemiseks ja loputamiseks kulus 7 liitrit käest veidi soojemat vett ja sortsuke Ecoveri nõudepesuvahendit. Olin rabatud. Mäletan lapsepõlvest neid aegu, kui mamma juures sai vastumeelselt kausi sees lödistatud ja nõusid pestud.

Tegin kodus eksperimendi. Loodan, et keegi ei hakka mu arutelu peale naerma. Lasin veel joosta 10 sekundit maksimumtugevusel ja oma tavapärasel nõudepesutugevusel. Esimesel korral sain tulemuseks 2,2 liitrit ja teisel korral 0,9l. Seega 1 minutit lahtist voolavat kraanivett kulutab meie peres 13,2 kuni 5,4 liitrit vett. Päris palju.

Kui kiiresti ma nõusid pesen? Praktika näitab, et ühe toidukorra nõud saab enamasti puhtaks umbes kahe kuni kolme minutiga. Vahest harva läheb kauem. Kaks minutit nõude pesemist avatud kraaniga kulutab 10,8-26,4 liitrit vett. Tegelikult juba enne oma eluviiside eksperimenti ma ei lasknud veel kogu aeg joosta.

Räägitakse, et nõudepesumasinad hoiavad veekulu kokku, aga kas nende poolt kulutatud elekter, transpordikilomeetrid, metallide kulu, kallimad puhastusvahendid jms tasub ära vee väiksemat kulu? Ohjah, selle üle peaks veel mõtlema.

See nõudepesemise eksperiment viis mu mõttele igapäevastest veeprotseduuridest. Käin iga päev 1-2 korda duši all. See on minu suurim priiskamine. Mulle lihtsalt väga meeldib jooksva vee all istuda. 10 minutit dušši all mõnulemist kulutab 50-60 liitrit sooja vett. Huvitav, kas ma suudan seda osa oma elust muuta?

2 responses to “Jõululeib ja nõude pesemine

  1. Mul ei olegi sooja vett majas
    mul pole üldse vett köögis
    mu vesi on trepi all külmavee kraanis külmas trepikojas
    ja ma pesen vanaema kombel kes sündis 1896 iga päev nõusid kahes kausis ja tassin ämbritega siis musta vee aeda auku
    ootan pikisilmis seda päeva kui Räpinasse tuleb ühine kanalisatsioon ja veevärk
    et ma ei pea saunas end kopsikuga üle kallama vaid saan ehk mingi dušši moodi asja kuhugi
    kui sauna pole kõetud on jube külm seal end üle kallata et saaks normaalse inimesena teiste hulka minna ka äripäeval
    suvel oli mul dušši toru keeratud aiakastmis paagi külge, siis sai seda luksust igal päeval nauditud
    aga see jõululeiva retsept on Sul vahva
    kui haiglast tagasi tulen teen ehk kolmekuninga päevaks

  2. Nõudepesuga seotud tähelepanek. Kui hakkasin energia ja sõrmede säästmiseks pesema nõusid jahedama veega (varem oli vist üle 40-kraadine vesi) kulus viimase kuu jooksul meie perel 0,3 kuupmeetrit sooja vett vähem kui varem! Viimati kulus meil nii vähe sooja vett ühes kuus mõni aeg enne seda, kui nooremat last ootama hakkasin:) Rääkimata sellest, et meie majas on sooja vee m3 kolm korda kallim kui külma vee oma, tuleb sealt vist ka paras energiasääst. Ning üllataval kombel ei tulnud nõudepesuvahendit rohkem kasutama hakata:)

Lisa kommentaar

