Ökosahver, soe leib ja sigurijook


Viisin Rasmuse pärast arsti juures käimist tunnikeseks oma isa juurde hoida ja ise suundusin Ökosahvrisse. Eelmisel korral seal käies lõi mulle ninna tugev hallituse lõhn. Seekord ma seda lõhna ei tundnud. Ma ei tea, kas asi oli väikeses nohus, mis mul on või ongi nad oma poe sisekliima paremaks muutnud.

Olin arvestanud, et kulutan ökotoidule umbes 200-250 krooni. Poes ladusin korvi 10 kartulit, 5 suurt porgandidt, 1 küüslaugu, ürdisoola, piparkooke, sigurikohvi võilillejuurega,500g makarone, ühe kapsa, kama, taimse margariini, vabapidamisega mahekanade munad (10tk) ja rukkileiva. Ma pikka aega mõtlesin, et kas ma ikka sigurijooki ostan, aga uudishimu sai võitu. Summa oli otse loomulikult suurem kui plaanisin. Koos 5%-soodustusega, mille müüja pärast püsikliendks liitumist mulle lahkelt tegi, sai summaks kokku 302,80. Kui ma poleks sigurijooki ostnud, siis oleksin 250 krooniga toime tulnud.

Läksin ema ja isa juurde lapsele järgi ja proovisime koos piparkooke ka. Super! Need on esimesed ökopiparkoogid, mida ma poest ostnud olen. Need oli valmistanud Lembit Anderson puuküttega pagarikojas Kohilas. Me ei leidnud koostisosade hulgast suhkrut. Seal oli ohtralt maitsetaimi, mis andsid koos täisteranisuga kokku ülihea veidi magusa piparkoogi.

Koju tulles vaatasin külmikus ringi ja avastasin, et meie pere meespool on oma lemmiksaiadest kõik kannikad alles jätnud ja minu eelmisest ökoleivast on ka paar veidi kõva viilu alles. Sain kena pool potitäit saiamaterjali. Otsustasin vanad saiad ja leivad uueks pirukaks teha. Mäletan lapsepõlvest, et minu ema ei visanud ka kunagi vana leiba ära, vaid tegi sellest uue. Kasvasin üles väga piiratud rahaliste võimalustega, aga sellest oli kasu. Õppis mitmeid kavalaid nippe. Nüüd on kodu sooja saia lõhna täis ja Rasmus mugib seda õnnelikult (nagu pildilt näha võite).

Vanast leivast/saiast uus (meie pere versioon):

  • Võta vanad leivad saiad, mis ei hallita ja pane nad vee või piimaga likku
  • Vedelikku ära pane rohkem, kui on leibasid saiasid
  • Purusta leivad vedelikus pudrunuiaga pudruks
  • Lisa huvitavama maitse saamiseks mõnda eelleotatud marjajahu
  • Võid pirukale lisada rosinaid, külmutatud marju, värskeid marju, seemneid, kuivatatud marju või üldse mitte midagi lisada
  • Löö 2-4 muna meega vahtu ja lisa need pudrule
  • Lisa ka mõnda tuulutatud täisterajahu (mina panin seekord speltajahu)
  • Jahu tuulutamiseks pane jahu kaussi, pritsi sinna peale vett ja lase paar tunnikest õhu käes seista (vanasti pritsis taluperenaine jahu kaseoksaga – nii olen mitmelt poolt kuulnud…)
  • Ahjaa, piruka sisse panen ma tavaliselt ka küpsetuspulbrit
  • Puder olgu pigem sutsuke tahkem, aga kindlasti mitte vedel nagu jook
  • Lase taignal 10-15 minutit seista ja pane see ahju 180-200C juurde küpsema
  • Minul võtab piruka küpsemine aega umbes pool tunnikest
  • Pärast ahjust välja võtmist hoian ma pirukat rätiku all, siis ei jää taigen seest niiskeks
  • Sööme soojalt koos piima või sooja joogiga
… Ma ei ole mingi kokatädi ja tegelikult ei teagi, kas sellisest õpetusest ka kasu on. Kindlasti on võimalik teha ka midagi teistsugust. Minu ema tegi uue saia/leiva alati pärmiga ja temal olid omad retseptid.

Piruka kõrvale jõin Orapera talu sigurijooki. Päris kohv see ikka ei ole, aga maitse poolest on isegi parem, kui Löfbergs Lila ökokohv.

Nüüd hakkame Rasmusele kreemi määrima. Saime taas arstilt kaks näidispakki 1%-list Elidel kreemi. Siiani oleme seda ostnud retseptiga. Ilma retseptita on üks 15g tuub ligi 400krooni. Elidel kreem ei ole hormoonravim, aga toimib minu lapse atoopilisele dermatiile väga-väga hästi. Oleme erinevate kreemide katsetamisele kulutanud kolme aasta jooksul paartuhat krooni. Ja Elidel on ainus, mida Rasmus kannatab üle kahe nädala. Vahepeal ei määrinud me teda üldse millegiga, sest kreemid tegid asja alati hullemaks. Paar korda oleme pidanud Rasmuse allergiga ikkagi hormoonravi kasutama. Elideli saame kasutada kõige hullematel plekkidel, et põletikku ei tekiks.

Lisa kommentaar

