Ökoloogiline jalajälg


ÖKOLOOGILISE JALAJÄLJE mõiste mulle meeldib. Tagantjärgi arvan, et hoopis see teema oleks pidanud olema esimene. Ökoloogiline jalajälg on paljude teiste keskkonnateemade kõrval üsna kergesti mõitetav. Ökoloogiline jalajälg jagab maakera ära kõigi inimeste vahel. Lihtsate küsimuste abil saadakse ökoloogilie jalajälje testides ülevaade, kui palju inimene kulutab maakera ressursse. Vaadeldakse teemasid nagu tarnsport, liha tarbimine, toidu töötlemine jne. Tulemuseks on ökoloogilise jalajälje indeks testi tegija kohta. Kui see on suurem kui 1,7, siis kulutab testi tegija teiste arvelt. Mina tegin oma testi leheküljel http://www.myfootprint.org/ Sain tulemuseks 6,5 (nagu tervel Eesti Vabariigil). Kui kõik elaksid nagu mina, siis oleks vaja 3,6 maakera. Tegelikult arvasin, et olukord nii hull pole. Edaspidi vaatangi, mis ma paremuse poole muuta saan. Olen siiani elanud tegelikult üsna tavalist elu.Siinkohal oleks õige rääkida MINU SENISEST ELUKORRALDUSEST:

  • olen 29.aastane naine, kes elab koos ehitajast mehe ja 3-aaastase allergikust lapsega 2-toalises keskküttega linnakorteris (tüüpiline tellistest kõrge tornmaja Mustamäel) ja mina ei sõida autoga
  • tööl käin teisel pool Tallinna otsas ühiskondliku transpordiga (kaks erinevat transpordivahendit)
  • lennukiga pole kunagi sõitnud, aga tean, et varsti on plaanis sõita
  • söön päris palju plastikusse pakendatud toitu (leib, sai, makaronid, külmutatud köögivili, võid/margariinid, õli, küpsised, värske kurk, juustud jne.)
  • kasutan ka tetrapakke (mahlad, vahest ka jogurt)
  • metallkarpides konserve ostan paar korda kuus (peamiselt oliive)
  • ma ei valmista igaks söögikorraks sooja toitu
  • umbes pool minu ostetud toidust, on toodud väljaspoolt Eestit (seega kogun ma nn transpordikilomeetreid)
  • umbes veerand minu toidust moodustab mahetoit (nii kodu-kui ka välismaine ökotoit – Eesti mahe teraviljad, Esko talu jogurtid ja kohupiimad, ökovorstid, Vänra Leiva maheleivad ja -saiad, Löfbergs Lila ökokohv, Pural pastatooted, Taarapõllu ökojahud, kuivatatud marjad ja mahlad, Taali ökomesi)
  • umbes viiendik minu riietest on mahekangastest (Living Crafts)
  • söön liha umbes 3-7korda nädalas (viimasel ajal olen lihavalikusse lisanud ökovorstid)
  • ostan päris palju riideid kasutatuna (olen seda erinevatel põhjustel teinud aastaid)
  • oma lapse riided sain kasutatuna ja olen andnud edasi kasutamiseks
  • kasutan laevalgustust (pole säästulambid) vaid selles toas, kus viibin
  • minu kodus ei ole toataimi, ega ka koduloomi
  • kasutan nelja küttekehaga elektripliiti ja moodsat elektriahju, veeketjat (spiraaliga), aurutriikrauda, aurusauna (nii 1-2 korda kuus), mullivanni (200l, 2-6korda kuus), kahte telekat, arvutit, telefoni, tolmuimejat (plastik kogumisanumaga, mis ei vaja tolmukotte), toidu aurutit, pesumasinat (AA-energia ja veekasutus, B-tsentrifuug), külmkappi (B-energiakasutus), muusikakeskust (elektriga, ilma patareideta), fotoaparaati (energiatüüp li-ion aku koos laadiaga=, dvd-mängija, elektrimootoriga ventilatsioon vanitoas ja köögis (töötab vaid sisse lülitades), kohvimasinat (2-3 korda kuus)
  • ma pesen nõusid käsitsi kraanikausis (eelistan kraani avada ja sulgeda vastavalt vajadusele – vesi ei jookse pidevalt)
  • kasutan vähe kodukeemiat ja eelistan allergikute ja ökosarju (Mini Risk, Norwex ja Ecover)
  • suuremas osas kasutan ökokosmeetikat ja ökohügieenitarbeid (Lavera, Tervix, Natracare)
  • minu kodu on sisutatud üsna minimalistlikult ja seal on vähe mööblit
  • me vahetame sisutust harva ja eelistame vastupidavaid materjale
  • ma sorteerin välja oma prügist paberi ja papi, plaanin hakata sorteerima ka toitu
  • kasutan päris palju maisitärklisest ja riidest valmistatud ostukotte
  • kahjuks minu mees pole siiani säästvale pakendamisele üle läinud (olukorra leevendamiseks kasutan tema ostetud kilekotte prügikottidena)
  • ma ei maksa eluasemelaenu, aga oman mitut tarbimislaenu
  • reisin harva
  • tellin koju kahte erinevat paberkandjal ajakirja
  • tööl olles kasutan kontoris ökopaberit, kasutame faksis ja märkmepaberina juba täis prinditud lehti ning kogume vanapaberit
  • ühekordseid patareisid kasutame vaid seinakellades ning pultides ja viskame need kogumiskasti
  • klaastaara ja märgistatud plastiktaara viime kogumispunkti

… Nii hetkel rohkem meelde ei tulegi. Edaspidi saangi teema haaval oma elu muutma hakata🙂. Eks neid elukorralduse nippe hakkab teema käigus teisigi välja tulema.

Huvitavat lugemist selle teema kohta:
http://www.seit.ee/sass/?ID=1&L_ID=425
http://www.roheline.ee/content/view/275/7/lang,et/

pilt: http://goopstechnologies.com/EarthAS17.jpg

Lisa kommentaar

